הפרעת קשב 22.02.2018

צעירים עם ADHD והסיכון לחלות במחלות מין

בני נוער ומבוגרים צעירים עם ADHD נוטים להתנהגות מינית מסוכנת שמובילה לשיעורים גבוהים יותר של הידבקות במחלות מין

מחלות מין (אילוסטרציה)

מחקר גדול שנערך בטייוואן מצא כי בני נוער ומבוגרים צעירים עם ADHD נוטים להתנהגות מינית מסוכנת שמובילה לשיעורים גבוהים יותר של הידבקות במחלות מין ובגיל צעיר יותר בהשוואה לבני נוער ומבוגרים צעירים ללא ADHD, אך שימוש בתרופות עבור ADHD מפחית משמעותית את הסיכון למחלות מין.

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (attention deficit/hyperactivity disorder – ADHD) מגבירה את הסיכון למחלות מין (sexually transmitted infections - STIs) כמעט פי שלושה בקרב אוכלוסיות של בני נוער ומבוגרים צעירים, כך לפי מאמר שפורסם בינואר 2018 בכתב העת Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatryי(JAACAP).
מחברי המאמר מצאו בנוסף כי שימוש בתרופות עבור ADHD בטווח הקצר והארוך הפחית את הסיכון ל-STIs בקרב גברים ב-30% וב-41%, בהתאמה.

"ADHD היא ההפרעה הנוירו-התפתחותית הנפוצה ביותר והיא משפיעה על כ-5%-7% מכלל הילדים ובני הנוער ועל כ-2% מכלל המבוגרים", אומר המחבר הראשי, ד"ר מו-הונג צ'ן, רופא בבית החולים הכללי ליוצאי צבא בטאיפיי ובמכללה לרפואה באוניברסיטה הלאומית של יאנג-מינג, טאיפיי, טייוואן. "עדויות גוברות תומכות בקשר בין ADHD והתנהגויות סיכוניות, כגון נהיגה מסוכנת, שימוש בחומרים אסורים והתנהגויות מיניות מסוכנות. פסיכיאטרים קליניים צריכים להתמקד גם בהתנהגויות מיניות מסוכנות ובסיכון ל-STIs בקרב מטופלים עם ADHD, ולהדגיש כי טיפול בתרופות ל-ADHD עשויות להיום גורם מגן במניעת STIs".

הממצאים מתבססים על מאגר המידע של מחקר הביטוח הרפואי הלאומי של טייוואן, מאגר מידע לאומי מייצג של תביעות ביטוח רפואיות ונתונים משירותי בריאות של למעלה מ-99% מאוכלוסיית טייוואן. 17,898 בני נוער ומבוגרים צעירים שאובחנו עם ADHD ו-71,592 נבדקי ביקורת ללא ADHD, שהותאמו לפי גיל ומין, נכללו במחקר. כל משתתפי המחקר היו ללא STIs לפני תחילת המחקר.

בני נוער בגילאי 12-17 ומבוגרים צעירים בגילאי 18-29 היו במעקב מינואר 2001 עד דצמבר 2009. החוקרים עקבו אחרי מידע הקשור לסיכון ל-STIs, כולל זיהומי HIV, עגבת, יבלות באיברי המין, זיבה, כלמידיה וטריכומוניאזיס, תחלואה פסיכיאטרית נלווית וטיפול תרופתי עבור ADHD (מתילפנידאט או אטומוקסטין).

החוקרים מצאו כי בני נוער ומבוגרים צעירים עם ADHD היו עם שכיחות גבוהה יותר של STI מכל סוג (1.2% לעומת 0.4%) וכי הם פיתחו STI בגיל צעיר יותר (20.51 ± 4.48 לעומת 21.90 ± 4.49) בהשוואה לנבדקי הביקורת שהותאמו לפי גיל ומין.

עוד נמצא כי בני נוער ומבוגרים צעירים עם ADHD היו עם שכיחות גבוהה יותר גם של תחלואה פסיכיאטרית נלווית, אשר כללה הפרעה התנהגותית הרסנית (disruptive behavior disorder)י(13.5% לעומת 0.3%), הפרעות של צריכת אלכוהול (1.1% לעומת 0.5%) ושימוש בחומרים אסורים (2.5% לעומת 0.8%).

גברים שהשתמשו בתרופות עבור ADHD במשך זמן קצר (יחס סיכון [hazard ratio – HR]:י0.70) ולמשך זמן ארוך (HR: 0.59) היו בסיכון נמוך יותר, באופן מובהק, לפתח STI כלשהי במהלך המעקב.

מקור:

Mu-Hong Chen, Ju-Wei Hsu, Kai-Lin Huang, Ya-Mei Bai, Nai-Ying Ko, Tung-Ping Su, Cheng-Ta Li, Wei-Chen Lin, Shih-Jen Tsai, Tai-Long Pan, Wen-Han Chang, Tzeng-Ji Chen. Sexually Transmitted Infection Among Adolescents and Young Adults With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Nationwide Longitudinal Study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 2018; 57 (1): 48 DOI: 10.1016/j.jaac.2017.09.438

נושאים קשורים:  הפרעת קשב,  ריכוז והיפראקטיביות,  ADHD,  מחלות מין,  ADHD ומין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו